Informacje ogólne

Laboratorium Informatyki odpowiada za obsługę prowadzonych na Wydziale MiNI zajęć dydaktycznych z zakresu informatyki. Większość zajęć odbywa się w salach wyposażonych w komputery PC. Studenci przedmiotów poświęconych obliczeniom równoległym mają dostęp do wydzielonego klastra złożonego z 8 komputerów. Laboratorium dysponuje też dwoma węzłami w ogólnoświatowej sieci PlanetLab, które mogą być wykorzystywane w zaawansowanych projektach z dziedziny systemów rozproszonych.

Oto lista sprzętów do wykorzystania:

  1. Kontrolery MS Kinect (17)
  2. Joystic (17)
  3. Kamerki komputerowe HD (17)
  4. Monitory i okulary 3D (17)
  5. Oscyloskop Cyfrowy (1)
  6. Płyty developerskie FPGA z matami elektrostatycznymi.(3)
  7. Switche Cisco (15)
  8. Routery Cisco (15)
  9. Firewalle Cisco (15)
  10. Kontroler bezprzewodowy Cisco + 2 AP
  11. Mobilne tablice interaktywne (3)

Ten ostatni punkt nie był kupowany z myślą o projektach studenckich, ale istnieje mały nadmiar tych tablic, a sprzęt może się okazać ciekawą bazą dla jakiejś pracy dyplomowej. Jeśli będzie zainteresowanie ze strony promotorów ustalimy gdzie możemy te tablice ustawić aby były dostępne dla studentów wykonujących projekt.

Sprzęty o których mowa (poza tablicami) mogą być dostępne dla studentów na kilka sposobów:

  • W sali 304, przy czym ze względu na bezpieczeństwo sprzętu, wystawione są tylko joystiki, resztę sprzętu można pobrać od nas z laboratorium. Sala 304 nie jest wolno dostępna dla studentów, ale nie jest też w pełni obłożoną salą zajęciową. Studenci wykonujący projekty mogą dostać dostęp do tej sali w czasie gdy nie ma tam zajęć. Prowadzący projekt musi tylko wysłać do mgr inż Marcina Borkowskiego potwierdzenie (e-mail: marcinbo[małpa]mini.pw.edu.pl) kto ma mieć dostęp do tej sali i do kiedy trwa projekt.
  • W sali 218 (poza joystikami), na zasadach jak powyżej tyle, że dostęp do tej sali jest dla studentów prawie cały czas otwarty więc nie oferuje ona tak komfortowych warunków pracy nad projektem jak sala 304.
  • Wypożyczenie sprzętu studentom do domu też jest możliwe o ile poręczy za nich prowadzący, a sam student podpiszę stosowny dokument i weźmie odpowiedzialność za powierzony sprzęt. Oczywiście ten sposób to ostateczność dopuszczana tylko w uzasadnionych przypadkach.

Sale laboratoryjne

Laboratorium Informatyki dysponuje dziesięcioma salami komputerowymi w gmachu wydziału. W salach znajduje się w sumie 178 komputerów PC z zainstalowanym – w ramach umowy licencyjnej Microsoft Academic Alliance – systemem Microsoft Windows 7 Enterprise. Na komputerach zainstalowane są dwa systemy operacyjne – Windows 7 i Linux (Arch).

Dwie z wymienionych sal maja funkcję szczególne. Sala 218 nie jest rezerwowana na zajęcia ani egzaminy, w godzinach pracy jest dostępna dla studentów. Zasady korzystania z tej sali znajdziecie Państwo tutaj. Druga z tych sal 304 ma służyć do zaawansowanych projektów. Ze względu na specjalne wyposażenie będą tam odbywały się niektóre przedmioty, w pozostałym czasie wstęp do tej sali będzie zapewniony dla grup projektowych.

Administracją komputerów w salach w Gmachu MiNI zajmuje się Laboratorium Informatyki Wydziału MiNI. Bardziej szczegółowe zasady pracy przy komputerach ustalone są przez administratorów systemów operacyjnych (Windows 7 oraz Linux). Decyzje w sprawach nie uwzględnionych w postanowieniach ogólnych oraz w zarządzeniach administratorów podejmowane są pracowników Laboratorium.

Korzystanie z sal laboratoryjnych

Najważniejsze informacje związane z korzystaniem z sal komputerowych na mini dla osób prowadzących zajęcia w tych salach.

  1. Wszystkie komputery mają tą samą konfigurację i to samo oprogramowanie. Komputer na dodatkowym biurku można traktować jako komputer prowadzącego lub jako zwykły komputer dla studenta.
  2. Warto zachęcić studentów do logowania się przed rozpoczęciem zajęć.
    Wszyscy studenci powinni mieć działające loginy i hasła (to ich obowiązek), jeśli został on zaniedbany, proszę ich przysłać do sali 323 g. MiNI celu pobrania lub zresetowania indywidualnego hasła.
  3. W salach znajdują się rzutniki. Aby móc korzystać z rzutnika potrzeba go podłączyć kablem VGA z odpowiedniej puszki podłogowej do swojego laptopa.
  4. W salach znajdują się różne ilości komputerów, ale w każdej z nich powinno być co najmniej 15 działających maszyn. Układ każdej z sal jest inny ze względu na układ puszek podłogowych do
    podłączania komputerów. W sali 202 komputer prowadzącego nie jest ustawiony na dodatkowym biurku ze względu na brak możliwości podpięcia tam sieci.
  5. W trakcie zajęć należy zwrócić uwagę aby studenci:
    • Nie wypinali żadnych kabli w ustawionych komputerach ani w puszkach podłogowych. Sieć jest zabezpieczona tak, że zwykłe przepięcie kabla z komputera nie wystarczy. Prąd studenci mogą czerpać jedynie z gniazdek na ścianach.
    • Nie przesuwali stołów (grozi wyrwaniem kabli).
    • Nie otwierali puszek podłogowych.
    • Nie konsumowali posiłków przy komputerach, szczególnie takich które grożą zachlapaniem sprzętu.
    • Nie wnosili mokrego okrycia wierzchniego do sali.

    Sale są monitorowane w trybie 24/7, nagrany materiał jest przechowywany naprawdę długo. Mimo to, bardzo proszę zwracać uwagę na to co robią studenci.

  6. Sala 218 jest przeznaczona wyłącznie dla studentów, oznacza to, że nie ma potrzeby wpuszczania osób chcących popracować indywidualnie na zajęcia. Proszę ich odsyłać do 218.
  7. Sale są klimatyzowane i wentylowane. Po wejściu do sali trzeba na panelu sterowania wcisnąć guzik ze znaczkiem domku aby włączyć nawiew. Wszelkie problemy z klimatyzacją należy zgłaszać do kierownika gmachu Pana Mirosława Olwerta.
  8. Wyposażenie dodatkowe komputerów w salach obejmuje:
    • słuchawki
    • kamery HD rozstawione w sali 304
    • system 3D składający się z współpracujących z okularami monitorów zainstalowanego w sali 304
    • joysticków rozstawionych w 304
    • sensorów Kinect

    Część z tych gadżetów nie może leżeć w salach i trzeba je rozdać przed zajęciami a potem zebrać. Preferowana jest tu sala 304, chociaż słuchawki i Kinekty możemy umieścić w dowolnym laboratorium.

  9. Awarie jak zwykle proszę zgłaszać do obsługi laboratorium lub pocztą elektroniczną.

Korzystanie z tablic w salach laboratoryjnych

W salach komputerowych znajdują się 2 typy tablic:

  1. W każdej sali znajduje się zwykła biała tablica suchościeralna. Pisaki do nich znajdują się w korytkach. Gąbki magnetyczne powinny być zaczepione na samej tablicy. W razie braku lub wypisania mazaków proszę się zgłaszać do obsługi laboratorium (323 g. MiNI). Pisaki proszę po zajęciach zostawiać w sali. Bardzo proszę nie używać swoich pisaków, a jedynie sprawdzonych pisaków, które dostarcza wydział.
  2. Tablice multimedialne zostały rozmieszczone tylko w salach (201 i 219). Do obsługi tych tablic trzeba pobrać (od obsługi laboratorium) specjalne pisaki i gąbkę. Dodatkowo trzeba zainstalować u siebie na laptopie odpowiednie oprogramowanie. Osoby zainteresowane tym sposobem prowadzenia zajęć proszone są o zgłaszanie się do mgr inż Marcina Borkowskiego.
    Można także użyć takiej tablicy jako dodatkowego ekranu do projekcji. Tablica posiada własny rzutnik (który można włączyć ręcznie), gniazdo VGA jest łatwo dostępne na ścianie tuż poniżej tablicy.
    BARDZO WAŻNE jest aby pod żadnym pozorem NIE PISAĆ po tych tablicach ZWYKŁYMI MAZAKAMI. Ewentualne niezmywalne smugi mogą potem bardzo utrudnić użytkowanie tych tablic.